کارگاه علمی _ فرهنگی آزادی بیان از منظر نهج الابلاغه و سیره علوی

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۲ کد : ۲۷۵۳۳ اخبار اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۴
معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی و مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند با همکاری بنیاد بین‌المللی نهـج‌البلاغه، کارگاه علمی-فرهنگی آزادی بیان از منظر نهج الابلاغه و سیره علوی را مورخ ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ از ساعت ۱۲ الی ۱۴ در تالار ولایت برگزار نمود.

در همایش طرح تبیینی اسلام و غرب در ترازوی حقیقت که موضوع آزادی بیان از منظر نهج البلاغه، برای اساتید و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.
آیت‌الله سید جمال‌الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه گفت: آزادی مظلوم‌ترین واژه ای است که در زمانه ما مطرح است چرا که به اسم آزادی بیان جنایت‌هایی انجام می‌شود و به جای آن که آزادی بیان در خدمت مردم، مظلومین و عموم مردم باشد ضد آن می‌شود. حجت‌الاسلام دین‌پرور با بیان اینکه در نهج‌البلاغه و سیره امیرالمومنین(ع) آزادی مهم‌ترین نیاز جامعه بشری است گفت: ما باید از آزادی در کنار قانون و قانون مداری استفاده کنیم و اگر آزادی منهای این‌ها مطرح شود همانند قانون جنگل می‌شود که هر کسی که قدرت بیشتری دارد به آن دست پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: آزادی انسانی در جامعه انسانی مطرح می‌شود و زمانی می‌توان از آزادی انسانی اسم برد که خود انسانیت مطرح باشد. ایشان با اشاره به این سخن از امام علی (ع)"ولا تَکُنْ عَبدَ غَیرِکَ و قَد جَعلَکَ اللّهُ حُرّا" گفت: امام علی (ع) آزادی انسان را عطیه‌ای الهی می‌دانند. آیت الله دین‌پرور بیان کرد: اگر انسانیت را کنار بگذاریم آزادی معنایی ندارد لذا آزادی انسان بی قید شرط نیست یعنی نباید بنده دیگران بود چرا که خداوند انسان را آزاد آفریده است. در هر جامعه‌ای قانونی برپا است و در عالم طبیعت و جامعه بشری قانون وجود دارد و در عالم طبیعت نیز همه محدودیت دارند و این محدودیت، برای حفظ سلامت و امنیت است. ایشان افزود: در نهج‌البلاغه آزادی بیان یک فرهنگ گسترده‌ایی است و دارای مقرراتی است و انسان حق ندارد هر چه که بر زبان او می‌آید بیان کند.
نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، اظهار کرد: آزادی بیان در نهج البلاغه بدین معناست که افراد در بیان فکر و عقیده خود آزاد هستند و ملاک آزادی بیان، شناخت خود و جامعه و خیرخواهی است چرا که امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا می‌کند.

آخرین ویرایش۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳