گروه علوم تربیتی
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران انجمن مدیریت آموزشی ایران
انجمن علمی فناوری آموزشی ایران مجله فناوری برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند
جهت دریافت بروشور معرفی گروه علوم تربیتی کلیک کنید.
گروه علوم تربیتی
در راستای تبیین و تعمیق فرهنگ، تربیت و آموزش، رشته علوم تربیتی از نخستین رشتههای علوم انسانی دانشگاه بیرجند است که در سال 1371 با پذیرش دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی در گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی راه اندازی شد. به یُمن حضور ارزشمند چهره ماندگار تعلیم و تربیت کشور، روانشاد استاد دکتر غلامحسین شکوهی، رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی در سال 1379 تأسیس شد و در ادامه این روند نسبت به پذیرش دانشجو در کارشناسی ارشد علوم تربیتی با گرایش مدیریت آموزشی در سال 1387 اقدام شد. در ادمه روند توسعه تحصیلات تکمیلی، در بهمن ماه 1394 نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در رشته برنامهریزی درسی اقدام شد. این گروه مفتخر است که از اندیشهها و نظرات آقای دکتر شکوهی استاد بی بدیل تعلیم و تربیت بهرهها برده است.
معرفی رشتههای تحصیلی گروه
رشته علوم تربیتی در دوره کارشناسی در سطح کشور دارای 4 گرایش یعنی مدیریت و برنامهریزی آموزشی، آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستانی، تکنولوژی آموزشی، و گرایش آموزش کودکان استثنایی است که با توجه تغییر سرفصل علوم تربیتی از مهر ماه 1395دو گرایش ذیل گروه علوم تربیتی در دانشگاه بیرجند پذیرش دانشجو دارد:
الف) کارشناسی:
- مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
- آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
3. مدیریت آموزشی. با گرایش آموزش سازمانی (پذیرش از مهر 1401)
4- مدیریت آموزشی با رویکرد آموزش سازمانی
ب)کارشناسی ارشد
1. برنامه ریزی درسی
2. مدیریت آموزشی
ج) دکتری:
- برنامهریزی درسی
تعداد اعضای هیأت علمی
گروه آموزشی علوم تربیتی در حال حاضر تعداد 8 عضو هیأت علمی دارد که از این تعداد 5 نفر دانشیار و 3 نفر استادیار هستند.به ترتیب حروف الفبا دکتر محسن آیتی(دانشیار)، دکتر محمد اکبری بورنگ(دانشیار)، دکتر هادی براتی(استادیار)، دکتر هادی پورشافعی (دانشیار)،دکتر حسین شکوهی فرد(استادیار)، دکتر محمدعلی رستمی نژاد(دانشیار)،دکتر علی عسگری(دانشیار)، و دکتر فاطمه طاهرپور(استادیار).
موفقیت ها و دستاوردهای شاخص گروه
علوم تربیتی به عنوان گروهی پیشرو در حوزه علوم تربیتی در شرق کشور محسوب شده که توانسته خدمات ارزشمندی را به جامعه ارائه دهد. به لحاظ علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند از جایگاه بالایی در کشور برخوردار است:
- قبولی بالای دانش آموختگان دانشگاه بیرجند در مقاطع تحصیلات تکمیلی
- کسب رتبه های اول، چهارم و ششم دانشجویان کارشناسی در المپیاد دانشجویی کشوری در رشته علوم تربیتی
- جذب دانش آموختگان این رشته در مشاغل دولتی و دانشگاهها و مراکز آموزشی
- ارتباط و تعامل مؤثر با سازمانها و جامعه
- مشارکت فعال همکاران گروه هیأت تحریریه مجلات علمی
- مشارکت فعال همکاران گروه در انجمنهای علمی چون انجمن مطالعات برنامه درسی، انجمن مدیریت آموزشی و فناوری آموزشی
- وجود مجله علمی «فناوری برنامه درسی»
- برگزاری همایشها و نشستهای علمی و حضور همکاران گروه و نیز دانشجویان در مجامع علمی
- انجام طرح های متعدد پژوهشی و نگارش مقالات علمی
- تألیف قربب به 20 کتاب در حوزه مباحث علوم تربیتی توسط همکاران گروه
- نقش همکاران گروه در سمتهای اجرایی دانشگاه
- تلاش شاخص اعضای گروه در توسعه آموزشهای مجازی در سطح دانشگاه بیرجند بخصوص با شیوع بیکاری همه گیر کرونا
امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی
- وجود کارگاه کامپیوتر به تفکیک دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد
- برخورداری از آزمایشگاه چندمنظوره فناوریهای نوین یاددهی و یادگیری
- آزمایشگاه علوم و فناوری های شناختی (برای نمونه دستگاه ردیابی چشم (eye tracking) فرآیند اندازهگیری نقطه ای که فرد به دنبال آن است، یا حرکت چشم نسبت به سر است. دستگاه ردیاب چشم، وسیله ای برای اندازه گیری موقعیت های چشم، حرکات چشم و گشاد شدن مردمک است. ردیابی چشم در بسیاری از زمینهها از جمله روانشناسی، بازی، روانشناسی شناختی، عوامل انسانی، عصب شناسی، روانپزشکی، علوم ورزشی، روانشناسی بالینی، قابلیت استفاده در ارگونومی، تعامل رایانه و انسان، اوتیسم، اختلالات عصبی، علوم اعصاب، استفاده می شود)
کاربردهای رشته تحصیلی
رشته علوم تربیتی، از معدود رشتههایی است که پذیرفته شدگان و دانش آموختگان علاقمند را بهخود جذب نموده است. رشتهای که امکان مناسبی برای ادامه تحصیل و یا بازارکار و اشتغال دانشآموختگان فراهم میآورد. از آنجا که بسیاری از دانشآموختگان دورههای دیگرکارشناسی علاقمند به ادامه تحصیل در گرایشهای دورههای تحصیلاتی تکمیلی رشته علوم تربیتی هستند، گواه جاذب بودن ماهیت و محتوای در گرایشهای این رشته است. بعلاوه نقش این رشته در ارتقای آگاهیهای روانشناختی و کاربردی در تعلیم و تربیت، رغبت به آن را بیشتر نموده است.
برابر آیین نامه دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ودر جهت « ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته» 4 برنامه مورد نظر قرار گرفته است. در برنامه اول یعنی «اجرای دقیق جنبههای عملی- کاربردی برنامه های درسی جاری» و برنامه دوم « طراحی و ارائه دروس اختیاری متناسب با جامعه» تلاشهایی در جهت اشتغال پذیری و مهارت افزایی دانشجویان انجام گرفته است. از جمله:
- بازنگری برنامه درسی ارشد مدیریت آموزشی و اجرای آن از نیمسال اول400-1399
- برگزاری برخی کلاسهای و سازمانهای مرتبط در محیط واقعی چون طراحی و تدوین برنامه درسی محیط زیست دانشجویان دکتری از طریق ارتباط با اداره منابع طبیعی و محیط زیست بیرجند
- ارائه دروس بطور عملی در موضوع اخلال یادگیری با هماهنگی اداره بهزیستی بیرجند و دعوت از متخصصین در درس آموزش و پرورش کودکان استثنایی
- حضور مؤثر همکاران در برگزاری دورههای دانش افزایی کارکنان و اعضای هیأت علمی
- هدایت چند طرح کارشناسی در جهت ارزیابی برنامه های درسی از جنبه اشتغال پذیری جهت ارائه به همایش برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه فردوسی مشهد
- هدایت دانشجویان جهت شرکت فعال دانشجویان در درس«تدوین و نگارش متون وگزارشهای علمی» برای شرکت و ارسال مقالات در همایشهای علمی
- نقش فعال اعضای گروه در راه اندازی سامانه LMS در دوران کرونا و کلاسهای مجازی و آموزش الکترونیکی.
- برگزاری چند کارگاه با عنوان کارآفرینی اجتماعی، استراتژی ورود به بازار، مدل بومی کسب و کار، ایده پردازی و خلاقیت توسط گروه علوم تربیتی و حوزه اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه.
- ارائه دروس:کار آفرینی در علوم انسانی: ارائه تجارب موفق وتولید و کاربرد تجهیزات آموزشی.
- هم چنین دانش آموختگان رشته علوم تربیتی فرصتهای مناسبی برای ادامه تحصیل و یا اشتغال دارند:
- جذب در سازمان آموزش و پرورش
- ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی در مقاطع آموزشی کارشناسی ارشد و دکتری
- جذب در دانشگاه فرهنگیان برای ورود به معلمی
- جذب در سایر دستگاههای اجرایی چون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناس امور آموزش و یا پژوهش دانشگاههای علوم پزشکی و دیگر مراکز آموزش عالی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان جهاد کشاورزی بهعنوان کارشناسی آموزشی سازمانها و دستگاههای اجرایی
- فعالیت مؤثر در مراکز پیش دبستانی و یا تأسیس و مدیریت آن
- توجه به برنامه درسی محیط کار
- طراحی و تولید محتوای الکترونیکی در آموزش به شیوه مجازی
- جذب دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
- تدوین نقشه رشد دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی(در راستای مهارت افزایی).
بطور مشخص فرصت های شغلی
بطور مشخص فرصت های شغلی گروه عبارتند از:
- بکار گیری دانش آموختگان رشته گرایش های در استخدام معلمان در آموزش و پرورش
- بکار گیری دانش آموختگان رشته گرایش های در دانشگاه فرهنگیان
- بکار گیری دانش آموختگان در هدایت و مدیریت آموزش و پرورش پیش دبستان
- بکار گیری دانش آموختگان در دستگاه های اجرایی و سازمان ها به عنوان کارشناس
- بکار گیری دانش آموختگان رشته گرایش های مرتبط به موضوع برنامه ریزی و هدایت انواع آموزشها در سازمان ها(قبل خدمت و ضمن خدمت) و توسعه حرفه گرایی و فرآیند توسعه حرفه ای کارکنان سازمانها
- تربیت افراد متخصص برای طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش و طرح های آموزشی در محیط های مختلف سازمانی
- بکار گرفتن دانش آموختگان در کلیه دستگاههای اجرایی و سازمان ها برای هدایت برنامه ریزی و مدیریت فعالیتهای آموزشی مانند وزارات علوم و تحقیقات، بهداشت ، درمان و دانشگاههای علوم پزشکی، سازمان برنامه و بودجه ، اموربانکها و...
- جذب در آموزش و پرورش و دیگر دستگاههای اجرایی برای هدایت امورمربوط به برنامه ریزی و مدیریت آموزش.
برنامههای آتی
بر اساس تدوین سند راهبردی دانشگاه (1404)در طی برنامه آتی جهت گیری ذیل دنبال خواهد شد:
- ایجاد رشته دکتری مدیریت آموزشی در قالب طرح تعاون دانشگاهها
- ایجاد رشته تولید محتوای الکترونیکی در سطح کارشناسی ارشد ( با رویکرد بین رشتهای)
- ایجاد رشته برنامهریزی تخصصی(هنر و صنعت) بین رشتهای و در مقطع کارشناسی ارشد
- جذب اعضای هیأت علمی جدید در جهت ارتقای علمی گروه و مستقل شدن گروه مدیریت آموزشی