همزمان با هفته پژوهش انجام شد؛

برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند

۱۹ آذر ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۱ کد : ۵۸۵۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۶۸۹
مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر خراسان جنوبی امشب ۱۹ آذر ۱۳۹۸در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم به اهمیت پژوهش اشاره کرد وگفت: آن چیزی که در دانشگاه و واحد های پژوهشی اهمیت دارد انجام پژوهش‌های مسئله محور است، پژوهش‌هایی که بتواند مشکلات جامعه را حل کند در واقع باید تلاش کنیم به سمت برطرف کردن نیازهای جامعه حرکت نماییم، به شکلی که جامعه تأثیرات آن را در جهت حل مشکلات روزمره ببیند.
رئیس دانشگاه بیرجند در ادامه افزود: مشکلات اصلی و اساسی استان را هدف قرار داده‌ایم که در آینده بخشی از نتایج این اقدامات ارائه خواهد شد.
دکتر خامسان بیان کرد: محصولات استراتژیک، مسائل مرتبط با کار و کار‌آفرینی، مسائل و مشکلات اجتماعی سه مقوله اصلی است که پژوهشگران می‌توانند باتوجه به رویکرد مثبتی که در استان وجود دارد برروی این مسائل کار نمایند.
رئیس دانشگاه بیرجند در پایان سخنانش گفت: امیدواریم بتوانیم تا سال آینده در چنین زمانی تعدادی دیگر از مشکلات استان را حل کنیم و همچنین امیدواریم جامعه ما به این بلوغ برسد که مشکلاتش را به‌جای آزمون و خطا از طریق پژوهش حل کنیم.
در ادامه مراسم، دکتر پور‌عیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی به جایگاه پژوهش که می‌تواند در استان خراسان جنوبی بیشتر از این باشد اشاره کرد وگفت: هرجا تفکر هست، رشد و توسعه جایگاه خود را پیدا می‌کند در خیلی از مسائل مطالعات آماری انجام گرفته است و اکنون نیازمندیم که به‌صورت عملیاتی تبدیل به گفتمان شود و نخبگان و پژوهشگران به ما بگویند که چگونه کار عملیاتی را انجام دهیم.
وی در ادامه بیان داشت: سعی ما بر این است که برای پژوهشگران ایجاد ظرفیت کنیم و منابع و تجهیزاتی لازم را دراختیار آنها قرار دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی در ادامه گفت : هرکدام از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند دستیار یکی از مدیران باشند، باید گفتمانی ایجاد نماییم تا از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه‌ها و اندیشه‌های پژوهشگران استفاده شود.
وی بیان داشت: امیدواریم همه ایام، ایام پژوهش باشد و فرصتی فراهم گردد تا به کمک پژوهش و تفکر جامعه را به جلو ببریم.
دکتر دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شرکت‌های دانش بنیان اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند و محصولات خوبی  همچون کیت‌های آزمایشگاهی تحقیقاتی تولید شده است که در حال ورود به بازار است.
دکتر دهقانی افزود: از جمله محصولات تولید شده،کیت آزمایشگاهی تشخیص جنسیت جنین بوده است در کنار آن مراکز تحقیقاتی دانشگاه کارهای ارزنده‌ای در حوزه سلامت و تأمین سلامت انجام داده‌اند و تلاش شده پژوهش‌ها کاربردی باشد تا بخشی از مشکلات استان حل شود.
وی با اشاره به انجام طرح پایش سلامت کارمندان و سنجش سلامت سالمندان افزود: درمرحله ابتدایی این طرح دستاوردهای خوبی داشته‌ایم که می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی‌های آینده برای سالمندان باشد.
وی در ادامه به ضرورت برنامه‌ریزی درخصوص سالمندان اشاره کرد و گفت: یکی از پدیده‌های سال‌های آینده پدیده سالمندی خواهد بود که این مسأله جای پژوهش دارد و امیدواریم با انجام پژوهش‌های اثربخش گامی در جهت رونق تولید برداریم.
دکتر سیدسعیدرضا احمدی‌زاده رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی به لزوم حمایت از فضای پژوهش اشاره کرد و گفت: فضای مدیریت عالی استان به سمت رفع مسائل و مشکلات حرکت می‌نماید و اگر بتوانیم چند مشکل اساسی را حل کنیم گام بزرگی انجام داده‌ایم، پژوهشگران و نخبگان برای حل مسائل و آینده نگری باید جمع شوند و ترسیم کنند با مسائل پیش‌روی آینده چگونه برخورد کنیم لذا اولویت‌های اساسی ما رفع مشکلات استان است.
وی در ادامه افزود: جهت‌گیری ما باید به سمت فناوری و تجاری‌سازی محصول باشد و از آنجایی که دانشگاه بیرجند در آمارهای جهانی می‌درخشد و جزء دانشگاه‌های برتر کشور است باید به سمتی حرکت نماییم که از فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم در حقیقت باید با کار برروی توانمندی‌ها علم را تبدیل به فناوری کنیم.
دکتر احمدی‌زاده بیان کرد: با حمایت از دانشگاه‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات استان را حل نمود.
در پایان مراسم از پری‌سیما علیزاده، مریم خلیلی‌مقدم سرایان، نفیسه آتش‌رو، محمدحسین فیروزی، معین توکل، مائده ملک‌نژاد به عنوان پژوهشگران برتر خراسان جنوبی تقدیر شد.
همچنین دکتر زهرا زراعتکار از جهاد کشاورزی، دکتر مهدی فاطمی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دکتر عاطفه قلاسی از سازمان صنعت و معدن و تجارت، دکتر مجتبی سلم‌آبادی از آموزش و پرورش و راضیه دری‌گیو از اداره کل محیط زیست به عنوان پژوهشگران برگزیده دستگاه‌های اجرایی استان تقدیر شدند.
در ادامه سعید سلطانی، مسعود بیجاری و محمد قائم‌پناه در بخش فناوری، دکترعلی شهیدی از دانشگاه بیرجند، دکتر بهنام باریک‌بین از دانشگاه علوم پزشکی، دکتر زهرا رجائی از دانشگاه پیام‌نور به عنوان پژوهشگران برتر معرفی و تقدیر شدند.

محمد ناظری‌تهرودی نیز به عنوان نخبه سرآمد از بنیاد نخبگان به عنوان پژوهشگر برتر استان معرفی و تقدیر شد.

آخرین ویرایش۱۹ آذر ۱۳۹۸