در راستای سیاست های ابلاغی دانشگاه سبز صورت گرفت:

افزایش چشمگیر سطح گل‌کاری در دانشگاه بیرجند با کاشت ۲۸ هزار گل فصلی مقاوم به خشکی

۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۵ کد : ۴۲۹۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۷۷۸
به منظور زیباسازی فضای سبز دانشگاه بیرجند ۲۸ هزار بوته از انواع گلهای فصلی مقاوم به خشکی در دانشگاه بیرجند کاشت شد.
افزایش چشمگیر سطح گل‌کاری در دانشگاه بیرجند با کاشت ۲۸ هزار گل فصلی مقاوم به خشکی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر حسن بیات ناظر فضای سبز دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی با اشاره به اقدامات انجام شده در فضای سبز دانشگاه گفت: تولید گل و گیاه، طراحی و احداث فضای سبز جدید، بازپیرایی و زیباسازی فضای سبز موجود و نگهداری از فضای سبز اهم اقدامات این مدیریت را شامل می شوند.

ـ تولید گل و گیاه؛

دکتر بیات ضمن اشاره به کشت بذر گلهای فصلی من جمله  اطلسی ایرانی، گل عسلی، رعنا زیبا و نازآفتابی در شرایط خزانه و گلخانه گفت: از 27 هزار گل تولیدی در گلخانه دانشگاه 17 هزار به صورت ریشه ای به فضای سبز و باغچه ها انتقال داده شد و 10 هزار گل دیگر نیز به گلدان منتقل گردید تا به مرور در فضاهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

ناظر فضای سبز دانشگاه از ویژگی‌های برجسته این گیاهان مقاومت به تنش‌های محیطی و سازگاری با شرایط اقلیمی و آب و هوایی را برشمرد و اظهار داشت: کاشت بذر درختان زیتون تلخ و اقاقیای نرک و درختچه ارغوان به تعداد دوهزار نهال از دیگر اقدامات اجرا شده می باشد.

ـ طراحی و احداث فضای سبز جدید؛

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: خاک‌برداری، تسطیح خاک و کشت 250درخت، شامل توت برگ زینتی، زیتون تلخ، نارون چتری و اقاقیای نرک با آبیاری قطره ای در محوطه جدیدالاحداث مسجدامام جعفرصادق(ع) انجام شده است. همچنین کشت گیاهان پوششی و مالچ شنهای رنگی برای پوشاندن سطح خاک تا پایان شهریورماه نیز در این محوطه اجرا خواهد شد.

وی خاکریزی و کشت 95 نهال درخت توت برگ زینتی با آبیاری قطره ای در بلوار فرهیختگان را از دیگر اقدامات فضای سبز برشمرد و در ادامه ذکر کرد: استفاده از گیاهان پوششی و شنهای رنگی از دیگر اقداماتی است که تا پایان شهریور ماه اجرا خواهد شد.

دکتر بیات گفت: باکسهای مقابل درمانگاه فرهیختگان پس از تکمیل با استفاده از شن های رنگی و کاشت گیاهان شمعدانی و بامپاس گراس طراحی و اجرا شد و در حال حاضر طراحی و خاکریزی  میدان سازمان مرکزی انجام شده است و به زودی کاشت گیاهان پوششی، گل های فصلی و شن ریزی در این میدان انجام خواهد شد.

ـ زیباسازی و بازپیرایی فضای سبز موجود؛

عضو شورای راهبری مدیریت سبز بیان داشت: 450 درختچه ارغوان و خرزهره در بلوار منتهی به دانشگاه بیرجند کشت شده است که آبیاری این درختان بصورت قطره ای است و در ورودی این بلوار از سمت دانشگاه نیز استفاده از گیاهان پوششی و شنهای رنگی در برنامه این مدیریت قرار دارد.

استفاده از شن های رنگی برای پوشاندن سطح خاک در باغچه‌های سازمان مرکزی و تکمیل درختان این بخش با سرو خمره‌ای و استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای، تسطیح خاک  باغچه‌های اطراف مسجد و باکسهای حاشیه پیاده رو و اجرای سیستم آبیاری قطره ای در این منطقه و محوطه بانک تجارت و تزئین محوطه مقابل مجموعه آبی میلاد با گل های فصلی و شنهای رنگی، هرس درختان و حذف پاجوش‌ها و انتقال و جابجایی درختان و گل‌کاری در مجتمع آفتاب بخش دیگری از سخنان دکتر بیات بود.

وی تسطیح بین ردیف های درختان خیابان بین استادسرا و کتابخانه مرکزی و جوی‌تراشی و جمع آوری نخاله را از اقدامات این بخش دانست.

دکتر بیات کشت درختان توت برگ زینتی، کاج تهران، اقاقیای نرک، سنجد، نارون چتری، زیتون تلخ، سروشیراز، سرو خمره ای، ارغوان، خرزهره و طاووسی را در سطح فضای سبز دانشگاه در راستای افزایش زیبایی، رعایت اصول طراحی کاشت و ایجاد سایه نام برد و افزود: درختان تاکسودیوم، ژینکگو، افرای سه برگ، بلوط همیشه سبز و توت آمریکایی برای اولین بار در سطح فضای سبز دانشگاه کشت شده است تا علاوه بر بررسی سازگاری این درختان با شرایط اقیمی منطقه محلی برای آموزش دانشجویان نیز ایجاد گردد.

ـ نگهداری فضای سبز؛

وی بیان داشت: به منظور نگهداری از فضای سبز دانشگاه با برنامه ای مدون مبارزه با آفات و بیماری ها به‌طور وسیع در سطح فضای سبز دانشگاه در حال انجام است که تاکنون 2 سری در اردیبهشت و تیرماه محوطه فضای سبز دانشگاه سم پاشی شده است. همچنین برای مبارزه با سوسک سرشاخه خوار رزاسه اقدام به حذف شاخه های آلوده و سوزاندن آن ها شده است.

وی در ادامه تغییر سیستم آبیاری مناطق چمن کاری شده از غرقابی به بارانی را عامل صرفه جویی قابل ملاحظه ای دانست.

دکتر بیات در پایان این مصاحبه از تلاش تمامی همکاران فضای سبز و همکاران تیم اجرایی آقایان چاجی، دکتر خیاط و دکتر خاشعی و دکتر اکبرپور صمیمانه قدردانی نمود و از حمایت های بی دریغ ریاست محترم دانشگاه و معاون محترم اداری و مالی و مدیر اداری و پشتیبانی تقدیر و تشکر کرد.

آخرین ویرایش۲۶ مرداد ۱۳۹۸