با حضور فعالان قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

اردوی فرهنگی و زیارتی مشهد مقدس

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۶۹۵۰ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۲۲۲
اردوی فرهنگی و زیارتی مشهد مقدس با حضور فعالان قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﻘـﺪﯾﺮ و ﺣﻔﻆ ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی ﻗﺮآﻧﯽ و فرهنگی دانشگاه و با هدف ﺣﻤﺎﯾﺖ، ﭘﺮورش و ﺗﻘﻮﯾﺖ اﺳـﺘﻌﺪادﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی ﻓﻌﺎﻻن ﻗﺮآﻧﯽ و دﯾﻨﯽ و گرامی­داشت دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، با حضور ﺗﻌﺪاد ۸۰ ﻧﻔﺮ از داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن (ﺧـﻮاﻫﺮان و ﺑﺮادران) دانشگاه بیرجند از ﺗـﺎرﯾﺦ ۱۲ تا ۱۵بهمن ماه ۱۴۰۲، برگزار شد.
اردوی فرهنگی و زیارتی مشهد مقدس

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، اردوی فرهنگی و زیارتی مشهد مقدس با حضور 80 نفر از دانشجویان فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد.
داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن حاضر در این اردوی فرهنگی از ﻧﺨﺒﮕﺎن، ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﮔﺎن و ﻣﻘﺎم آوران "ﺟﺸـﻨﻮاره ﻗﺮآن و ﻋﺘﺮت داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﮐﺸﻮر" و ﻓﻌﺎﻻن اﯾﻦ ﻋﺮﺻﮥ ﻣﻌﻨﻮی و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ بودند که در یک سال گذشته تلاش کرده ­اند در کنار امور آموزشی و پژوهشی، به برگزاری و اجرای برنامه ­های فرهنگی و شرکت در جشنواره ­ها و مسابقات قرآن و عترت دانشجویی اهتمام داشته­ باشند و در دوره گذشته جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، بالاتر از دانشگاه­ های بزرگ و پربرخوردار، حائز رتبه هفتم کشور شوند و مقام ­های اول تا سوم را در بخش ملی و سراسری کسب نمایند.
شرکت کنندگان در این اردوی 4 روزه، ضمن شرکت در نماز عبادی- سیاسی جمعه در حرم مطهر امام رضا(ع)، از اماکن مختلف فرهنگی و مذهبی آن بازدید نمودند. حضور کارشناسان فرهنگی و مدیر امور فرهنگی دکتر علی اکبر محمدی در کنار دانشجویان و گفتگوهای صمیمانه و صریح درباره اصلاح سبک زندگی سالم  و پرنشاط و پاسخگویی به پرسش­ های فرهنگی، تربیتی و مشاوره ­ای از دیگر موارد برجسته ­ای بود که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.
داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﻣﺬﮐﻮر از ﻧﺨﺒﮕﺎن، ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﮔﺎن و ﻣﻘﺎم آوران "ﺟﺸـﻨﻮاره ﻗﺮآن و ﻋﺘﺮت داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﮐﺸﻮر" و ﻓﻌﺎﻻن اﯾﻦ ﻋﺮﺻﮥ ﻣﻌﻨﻮی و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ بودند که در یک سال گذشته تلاش کرده ­اند در کنار امور آموزشی و پژوهشی، به برگزاری و اجرای برنامه ­های فرهنگی و شرکت در جشنواره ­ها و مسابقات قرآن و عترت دانشجویی اهتمام داشته­ باشند و در دوره گذشته جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، بالاتر از دانشگاه­ های بزرگ و پربرخوردار، حائز رتبه هفتم کشور شوند و مقام ­های اول تا سوم را در بخش ملی و سراسری کسب نمایند.
شرکت کنندگان در این اردوی 4 روزه، ضمن شرکت در نماز عبادی- سیاسی جمعه در حرم مطهر امام رضا(ع)، از اماکن مختلف فرهنگی و مذهبی آن بازدید نمودند. حضور کارشناسان فرهنگی و مدیر امور فرهنگی دکتر علی اکبر محمدی در کنار دانشجویان و گفتگوهای صمیمانه و صریح درباره اصلاح سبک زندگی سالم  و پرنشاط و پاسخگویی به پرسش­ های فرهنگی، تربیتی و مشاوره ­ای از دیگر موارد برجسته ­ای بود که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

بازدید دانشجویان از موزه مرکزی و همچنین گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی
در جریان برنامه‌های فرهنگی این اردو، دانشجویان از موزه مرکزی و همچنین گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی بازدید کردند.  فعالان قرآنی و مذهبی دانشگاه، با حضور در موزه مرکزی آستان قدس، از گنجینه های تاریخ حرم رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، فرش و منسوجات، سلاح، ظروف، مدال و... بازدید نمودند. ضمناً آنها با حضور در موزه قرآن و نفایس از بخش های مختلفی از جمله: نسخ خطی قرآن کریم و نهج البلاغه، هدایای مقام معظم رهبری، آثار استادفرشچیان و... بازدید و از توضیحات کارشناسان حاضر در موزه بهره برداری نمودند.
موزه قرآن و نفایس مشهد در سال ۱۳۶۴ به عنوان اولین موزه قرآن جهان در ساختمانی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع افتتاح شد ه است. در این گنجینه مجموعه‌ای از قرآن‌های خطی با قدمت تاریخی از قرن سوم تا قرن سیزدهم هجری قمری، همچنین مجموعه‌ای از مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر، مجموعه‌ای از جلدهای لاکی و روغنی و نقاشی‌های گل و مرغ و تذهیب و خوشنویسی هنرمندان معاصر در آن به نمایش درآمده است. در حال حاضر آستان قدس با وجود حدود ۲۰۰۰۰ نسخه قرآن و جزوه قرآنی بزرگترین مجموعه نسخ خطی قرآن را در اختیار دارد که قدیمی‌ترین قرآن موجود در آن دارای تاریخ وقف ۳۲۷ هجری می‌باشد.

حضور دانشجویان در آرامگاه مفسّر بزرگ قرآن کریم، مرحوم طبرسی(ره)
دانشجویان با حضور در آرامگاه مرحوم ابوعلی فضل بن حسن طَبرِسی یا شیخ طبرسی دانشمند و فقیه شیعه ایرانی و نویسنده تفسیر معتبر جامع البیان علاّمه امین‌الاسلام،  در  در نشست تفسیری و تبیینی قرآن کریم که در مجموعه قرآنی دارالتفسیر برگزار شد، شرکت کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مهریزیان، ضمن تشریح موارد ارزشمندی از سوره مبارکه الرحمن به عدالت ­محوری خدا و آفرینش پرداخت و نکات ارزشمندی را درباره اصلاح سبک زندگی و زیست بشری با توجه با قرآن و کاربست آن در زندگی و پرهیز از هرگونه ظلم و عدم رعایت حقوق دیگران ارائه کرد.
شایان ذکر است؛ در جریان اردوی زیارتی دانشجویان اعزامی دانشگاه بیرجند به مشهد مقدس با مکاتبات و هماهنگی صورت گرفته میان دانشگاه و تولیت آستان قدس رضوی، دانشجویان با حضور در مهمانسرای حرم مطهر، بر سر سفره پربرکت امام رئوف نشستند که برای دانشجویان خاطره انگیز و به یادماندنی شد.

آخرین ویرایش۱۷ بهمن ۱۴۰۲