سخنگوی وزارت خارجه در دانشگاه بیرجند:

منافع کشور و روابط خارجی را موکول به برجام نکردیم

۱۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۳ کد : ۲۶۵۴۴ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۱۷۹
نشست اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی با محوریت "تبیین رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم" با حضور دکتر ناصر کنعانی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند برگزار شد. کنعانی در این نشست، گفت: ما وضعیت روابط خارجی خود با سایر کشورها را خارج از کم و کیف برجام دنبال خواهیم کرد.
منافع کشور و روابط خارجی را موکول به برجام نکردیم

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، ناصر کنعانی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در ابتدای سخنانش ضمن تأکید بر اینکه دانشگاه بیرجند و استان خراسان جنوبی نقشی ماندگار در فرهنگ و تمدن کشور دارد، گفت: در دولت سیزدهم یک نگاه و شعار راهبردی داریم و آن نگاه به شرق و آسیا، همسایه محوری و سیاست همسایگی و توسعه مناسبات و روابط خارجی در چهارچوب روابط خارجی متوازن و متعادل با تمرکز و نگاه به آسیا و شرق و همسایگان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در حوزه هسته‌ای هم برای مذاکرات دیپلماتیک اعلام آمادگی کردیم تا در صورتی که طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشند و به حقوق تعریف شده ما احترام بگذارند و به تعهدات خود پایبند باشند، در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنیم.
وی بیان کرد: در زمینه رفت و آمدهای دیپلماتیک در حوزه سران کشورها و وزرای امور خارجه شاهد یک رکورد کم نظیر در دولت سیزدهم هستیم همچنین در زمینه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه دارای شاخص‌های امیدوارکننده هستیم.
کنعانی گفت: نگاه نظام سلطه نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده و تحریم ادامه دارد اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای دنیا روند دلگرم‌کننده‌ای داریم. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همه ابزارها و مؤلفه‌ها و عناصر قدرت برای تقویت روابط خود با سایر کشورها استفاده می‌کند و تأکید بر سیاست همسایگی به معنی نادیده گرفتن سایر حوزه‌های جغرافیایی جهان نیست، لذا در چارجوب احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی داریم با همه کشورهای دنیا روابط خود را گسترش دهیم. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های نهفته بسیاری داریم که در سالیان گذشته به بخش اندکی از آن توجه شده است و ما نتوانستیم از این ظرفیت‌ها، برای تقویت روابط خارجه بهره ببریم، اظهار داشت: روابط خارجی ما بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌باشد که مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته آن را مطرح کرده‌اند و این فرمایش رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار محوری دستگاه سیاست خارجه قرار گرفته است.
ایشان در ارتباط با حوزه روابط همسایگی گفت: ما آمادگی داریم بر مبنای منافع و مصالح مشترک و احترام متقابل، روابط خود با کشورهای منطقه و همسایگان را تقویت ببخشیم. دکتر کنعانی ادامه داد: سیاست همسایگی تنها به معنای تقویت روابط با کشورهای مرزی نیست، بلکه منطقه محوری بخشی تفکیک ناپذیر از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران است و بدین معناست که ما علاوه بر توسعه روابط با کشورهای همسایه مرزی و منطقه‌ای، منطقه محوری را هم در حوزه مناسبات خود در نظر بگیریم، زیرا ما در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل پیشینه مشترک فرهنگی، تاریخی و تمدنی خود و ارتباطات گسترده مردمی میان ملت ما با ملت‌های منطقه، ظرفیت‌های نهفته بسیاری داریم که می‌بایست از آن برای توسعه مناسبات مشترک بهره لازم را ببریم.
دکتر کنعانی با تأکید بر این مسئله که در چهارچوب نگاه به شرق، بحث امضای توافقنامه‌ها و برنامه‌های جامع همکاری بلند مدت با تعداد قابل توجهی از کشورها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در حوزه روابط تجاری و اقتصادی شاهد روندهای دلگرم کننده و امیدوار کننده‌ای هستیم و این زمانی اتفاق افتاد که ما تحت تاثیر تحریم، فشارهای اقتصادی و محدود کردن مناسبات خارجی مان بودیم. وی افزود: با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، بحث آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط انگلیس و کره در این دولت، مورد پیگیری قرار گرفت و این دارایی‌ها آزاد و به کشور بازگردانده شد.

اصل حمایت از مقاومت پابرجاست
به گفته وی در حوزه روابط خارجی و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، ما شاهد ارتقاء و حضور همیشگی ایران بوده‌ایم و در حوزه مقاومت نیز اصل حمایت از نهضت‌های آزادی بخش به ویژه حمایت از جریان مقاومت در فلسطین است و ما از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، برای حمایت از حقوق حقه ملت فلسطین استفاده کرده‌ایم. کنعانی در ادامه بیان کرد: امروزه موضوع فلسطین به یک موضوع مهم و منطقه‌ای و یک موضوع انسانی، اسلامی و دارای اهمیت بین‌المللی تبدیل شده است.

یکی از عناصر مورد توجه در حوزه سیاست همسایگی، تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری بوده است
سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از عناصر مورد توجه در حوزه سیاست همسایگی، تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری بوده است؛ بدین معنا که مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته با تأکید بر اهمیت موضوع اقتصاد، هم در تنظیم انتظارات و معیشت مردم و هم اهمیت قوت و قدرت اقتصادی در تنظیم مناسبات خارجی؛ هر ساله در نامگذاری ابتدای سال، شعارهای اعلامی‌شان بر مولفه اقتصاد تاکید ویژه‌ای داشته است، بدین صورت که از الزامات توسعه عزتمندانه روابط خارجی، داشتن یک اقتصاد قدرتمند و قویست.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی در دستور کار دستگاه دیپلماسی
ایشان همچنین گفت: یکی از مأموریت‌های مهم دستگاه دیپلماسی توجه ویژه به مقوله اقتصاد و تجارت در تنظیم روابط خارجی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه است. وی افزود: رئیس جمهور تأکید ویژه کردند که ۴۰ درصد ظرفیت‌های دستگاه دیپلماسی در حوزه تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی بکارگیری شود که این موضوع را به جد در دستور کار داریم و دنبال می‌کنیم. کنعانی گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با همین نگاه، شتاب جدیدی به مناسبات خود در مسائل اقتصادی و تجاری بخشیده و در تمامی ملاقات‌ها و سفرها موضوع اقتصاد و تجارت و تقویت آن از عناصر تفکیک‌ناپذیر گفتگوها با مقامات کشورهای هدف بوده است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه بیان کرد: در حوزه روابط با کشورهای همسایه، ما شاهد تقویت و پویایی جدیدی در مناسبات هستیم و با کشورهایی که دارای سطوح نازل‌تری از روابط دیپلماتیک بوده‌ایم؛ با تلاش‌هایی که صورت گرفت، ارتقا سطح مناسبات رسمی دیپلماتیک رخ داد و سفرای دو کشور مبادله شد و با برخی کشورهای اطراف نیز که دچار قطع روابط دیپلماتیک بودیم بازسازی مناسبات و از سرگیری روابط را در دستور کار قرار دادیم.

پیوستن به ساز و کارهای چندجانبه در دستور کار دولت
 کنعانی افزود: در حوزه سیاست منطقه‌ای، موضوع پیوستن به سازوکارهای چند جانبه، موضوعیت داشت و اکنون ساز و کارهای چند جانبه از جمله سازوکارهای اثرگذار در تقویت نقش کشورهاست و مورد اهتمام تمام کشورها می باشد که به طور جدی در دستور کار دولت بوده است؛ مثل پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای، عضویت ایران در مجموعه بریکس و مشارکت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیاست. پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به صورت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و با مذاکرات انجام شده موانع خارجی و داخلی عضویت ایران در این ساختار چندجانبه مرتفع و عضویت ایران محقق شد همچنین پیوستن ایران به گروه بزرگ اقتصادی و تجاری بریکس در بازه زمانی یک ساله محقق شد و از ابتدای سال جاری میلادی عضو رسمی این گروه خواهیم شد.
سخنگوی وزارت خارجه به مشارکت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: برقراری روابط تجاری آزاد بین ایران و این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و در چند روز گذشته موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شد و وارد فاز جدید همکاری با این اتحادیه شدیم.
در ادامه این نشست دانشجویان سوؤال‌های خود را با محوریت حقابه ایران از رود هیرمند، مناسبات با کشور پاکستان و هندوستان، راهبردهای سیاست خارجه پیرامون مسئله قفقاز و اراضی تحت حاکمیت ایران و موضوع خلیج فارس و روابط دیپلماتیک با همسایگان جنوبی مطرح کردند.
ایشان در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان، گفت: حقابه ایران بر مبنای معاهده هیرمند می‌بایست تأمین شود و مهم این است که طرف مقابل به تامین حقابه ایران اعتقاد دارد و تلاش دولتمردان ایرانی آن بوده است که طرف افغانستانی به سازوکارهای ایرانی تن بدهد و نسبت و سهم متناسب ایران از میزان آب موجود، مبتنی بر معاهده، در اختیار ایران قرار بگیرد. دکتر کنعانی در حوزه مناسبات با کشور پاکستان و هندوستان گفت: توسعه روابط همه جانبه سیاسی، اقتصادی و تجاری با کشور پاکستان به طور جدی مورد اهتمام و توجه دولت ایران است. آمار گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که میزان مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشور پاکستان رشد قابل توجهی داشته است و گفتگوها و سازوکارها به رغم مسائل پیچیده ادامه دارد و حفظ ثبات، امنیت و ایجاد استقرار در مرزها جزو موضوع‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.
 ایشان در رابطه با موضوع خلیج فارس و روابط دیپلماتیک با همسایگان جنوبی به از سرگیری روابط ایران و عربستان بعد از ۷ سال، بازگشت سفیر کویت و امارات به ایران، تقویت مناسبات با کشور لیبی، از سرگیری روابط ایران با سودان و جیبوتی، سفر رئیس جمهور ایران به ریاض و دیدار با ولیعهد کشور عربستان اشاره کرد.

ضرورت معرفی نقش دیپلماسی شهر بیرجند در عرصه جغرافیا و ژئوپولیتیک سیاسی کشور
همچنین در این نشست، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، به نقش دیپلماسی بیرجند در عرصه جغرافیا و ژئوپولیتیک سیاسی کشور در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: بیرجند در طول تاریخ مورد توجه قدرت‌های بزرگ بوده است. وی با اشاره به تاریخچه کنسولگری انگلیس در ایران و بیرجند، افزود: در سال ۱۹۰۷ میلادی کنسولگری انگلیس در شهر بیرجند تشکیل و در سال ۱۹۱۷ تعطیل شده است، در کنسولگری انگلیس دو قشر افسران انگلیسی و درجه‌داران هندی وجود داشتند و از آنجایی که هدف آنها نفوذ در طبقات جامعه بود، مرکز پزشکی را نیز راه اندازی کردند. دکتر لامعی در ادامه بیان کرد: روس‌ها هم مانند انگلستان در بیرجند کنسولگری ایجاد کردند و با اهدافی مشابه، عرصه سیاسی و خدمات عمومی را در نظر داشتند. وی همچنین اظهار کرد: افرادی که علاقمند به مطالعه در حوزه سیاسی و جایگاه بیرجند در عرصه سیاست هستند، می‌توانند به آثار دکتر محمود رفیعی مراجعه نمایند این آثار سبب باز شدن افق‌های جدید در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به روی پژوهشگران می‌شود.

لازم به ذکر است؛ سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه دیروز (شنبه) وارد بیرجند شد و دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار، حضور در نشست شورای اداری، رونمایی از یادمان ۱۴ شهید ترور کشور در محل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، حضور در دانشگاه بیرجند و چند بازدید از برنامه‌های این سفر دو روزه بوده است.

آخرین ویرایش۱۱ دی ۱۴۰۲