رئیس دانشگاه بیرجند در مراسم سخنرانی افق بصیرت در چشم‌انداز آینده، گفت:

نهم دیماه؛ از رخدادهای بسیار مهم در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است

۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۲۶۵۲۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۱۵۱
مراسم سخنرانی ویژه دانشگاهیان خراسان جنوبی با عنوان افق بصیرت در چشم انداز آینده، همزمان با نهم دیماه؛ سالروز میثاق امت با مقام عظمای ولایت و یوم االله بصیرت، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نهم دیماه؛ از رخدادهای بسیار مهم در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه در این مراسم، روز نهم دی‌ماه را از رخدادهای بسیار مهم در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برشمرد و افزود؛  نهم دی روزی است که مردم در کنار ولایت، با ایمان، باور قلبی و بصیرت در مقابل استکبار جهانی ایستادند. رئیس دانشگاه بیرجند تقارن این روز با شهادت سردار جهاد و جبهه مقاومت، سرباز وطن، شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی‌داشت و با خیرمقدم به تمامی حاضران در این نشست، گفت: یکی از برترین دانش‌ها تاریخ است، هنگامی که تاریخ را مورد واکاوی قرار می‌دهیم مالامال از عبرت‌ها و اندرزها است.
وی با اشاره به تاریخ صدر اسلام و تاریخ شیعه، گفت؛ در حکومت ۴ سال و ۹ ماهه حضرت امام علی(ع) بیشترین درگیری و کشمکش‌های داخلی برایشان تحمیل شد، به گونه‌ای که در سال ۳۶ هجری قمری جنگ جمل به عنوان اولین جنگ داخلی و در سال ۳۷ جنگ صفین و سال ۳۸ نبرد نهروان و در کنار این همه معاویه نیز از دشمنان حضرت امیر(ع) بود. دکتر لامعی ادامه داد: از نگاه بسیاری از پژوهشگران، امام به خاطر صحابه‌ای که در مقابل ایشان قرار گرفتند نتوانست حکومت شیعی را تشکیل دهند.
وی با تأکید بر اینکه، اولین حکومت شیعی مقتدر را  آل بویه تشکیل داد، گفت: آل بویه از سال ۳۲۰ به مدت ۱۲۰ سال زعامت جهان اسلام را در دست داشت. در آن ایام از نظر علم و دانش و خردورزی دوره‌ای بسیار روشن برای شیعه بود، سید مرتضی و سید رضی و ابوعلی سینا در آن دوران میزیستند و در آن دوران کتب اربعه شیعه و نهج البلاغه جمع آوری شد. آن دوران تشییع رونق یافت و عزاداری عاشورا بصورت رسمی اجرا و همچنین مراسم عید غدیر در آن دوران برگزار گردید. همچنین در آن ایام حی علی خیرالعمل به اذان اضافه گردید و قبور ائمه هدی بازسازی گردید.
به گفته وی در سال ۹۰۷ هجری حکومت شیعی دیگری توسط صفویان پایه‌گذاری شد. در ۲۳۵ سال عمر حکومت صفوی، ایران یکپارچه گردید و صفویان به نظام قبیله‌گری و ملوک الطوایفی پایان می‌دهند و یک امپراطوری شیعی تشکیل می‌شود.
دکتر لامعی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) نظریه ولایت فقیه را به عنوان یک مدل از حکمرانی ارائه دادند، در این نظریه، ولایت فقیه تزئینی و تشریفاتی و در عرض نظام مردمسالاری دینی نیست، نظام ولایت فقیه مخالف با دیکتاتور و ضامن و حافظ و باعث استمرار ارزش‌های دینی است و به بیان حضرت امام(ره) حکومت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه همان حکومت رسول الله(ص) است.

آخرین ویرایش۰۹ دی ۱۴۰۲