همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار شد:

مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه

۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۶ کد : ۲۵۱۹۰ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۵۴۵
مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه روز دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ با حضور ایثاگران دانشگاهی، اعضای هیأت علمی و کارمندان به همت بسیج اساتید استان و شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه‌های استان در تالار ولایت برگزار شد.
مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از ایثارگران دانشگاه که با حضور سردار مهدوی، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی برگزار شد، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند تقارن بهار تعلیم و تربیت را با هفته دفاع مقدس تبریک گفت. رئیس دانشگاه بیرجند یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و پنج شهید سرافراز دانشگاه بیرجند را گرامی‌داشت و به آغاز عملیات نظامی رژیم بعث عراق بر علیه کشور جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: پس از آغاز جنگ تحمیلی از سوی عراق 194 هواپیمای عراقی به ایران حمله کردند، در بعدازظهر  روز 31 شهریور دو حمله هوایی از سوی نیروی هوایی ایران از پایگاه‌های بوشهر و همدان بر علیه پایگاه شکاری شعیبیه و العماره(کوت) انجام شد که باعث نابودی هر دو پایگاه هوایی عراق گردید. در اول مهر ماه نیز 142 هواپیمای شکاری ایران در (عملیات کمان 99) پالایشگاهها، مراکز اقتصادی و بغداد را هدف قرار دادند به گونه‌ای که چندین ماه فرودگاه بغداد غیرقابل استفاده شد.
همزمان با عزل بنی صدر خائن، اتحاد و الفت بین سپاه و ارتش و بسیج شکل می‌گیرد و در شب عزل بنی صدر، اولین عملیات با نام "خمینی روح خدا فرمانده کل قوا" آغاز می‌شود.
رئیس دانشگاه بیرجند به بیان این موضوع پرداخت که، در طول جنگ تحمیلی، حضرت امام خمینی (ره) از فرماندهان نظامی می‌خواهند که علاوه بر مسدود کردن پیشروی دشمن، عملیات بازپس‌گیری مناطق را نیز آغاز کنند. در ۵ مهرماه ۱۳۶۰ اولین حمله پیروزمندانه جمهوری اسلامی با تأکید حضرت امام، عملیات ثامن الائمه یا شکستن حصر آبادان آغاز شد، از این تاریخ  آهنگ پیروزی‌های جمهوری اسلامی با عملیتهای فتح المبین، طریق القدس و بیت المقدس آغاز می‌شود.

فتح خرمشهر، اوج پیروزی‌های جمهوری اسلامی است
دکتر لامعی در بخش دیگری از سخنانش، افزود: عملیات بیت المقدس که منتهی می‌شود به فتح خرمشهر، اوج پیروزی‌های جمهوری اسلامی است، بیان داشت: اوج عملیات‌های پیروزمندانه ما در سال 1364، عملیات والفجر ۱۰ یا عملیات آزادسازی بندر فاو بود که دولتمردان جهان در مقابل شاهکارهای رزمندگان جمهوری اسلامی، سر تعظیم و تکریم فرود آوردند. 
دکتر لامعی در ادامه به سال ۶۵ و عملیات کربلای ۵ که سخت‌ترین عملیات دفاع مقدس است، اشاره کرد و افزود: در این عملیات بیش از ۳۰۰ نفر از فرماندهان سپاه به شهادت رسیدند و حدود ۴۱ هزار شهید داشتیم. در سال ۶۷ نیز توانستیم برای اولین بار در تاریخ ۳۰۰ ساله ایران به این نتیجه برسیم که با دست خالی، در مقابل جهان که بسیج شده بودند تا مانع پیروزی جمهوری اسلامی شوند، با ایثارگری رزمندگان اسلام به پیروزی قاطع دست یابیم.
رئیس دانشگاه اعلام کرد: در سال 1371 پیروزی سیاسی و نظامی ما کامل شد و سازمان ملل و شورای امنیت رسماً پذیرفت که عراق آغاز کننده جنگ بوده است.
دکتر لامعی در پایان سخنان خود با تقدیر از حضور سردار مهدوی در استان خراسان جنوبی به خدمات فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) پرداخت.

در این مراسم، سردار محمدرضا مهدوی، فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) بیان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شرایط کشور به گونه‌ای بود که تمامی کشور وابسته به غرب بود و حتی نظامیان ما تحت نظر مستشاران غربی بودند. در آن مقطع، سپاه تازه تشکیل شده بود و در روزی که جنگ آغاز شده بود هیچ گونه سلاح و مهماتی به ما داده نمی‌شد. در آن مقطع از انقلاب که ساختار تشکیلاتی ایجاد نشده بود و رئیس جمهور خائن بنی صدر نیز با سپاه همراهی نمی‌کرد، هر یک از کشورهای غربی و دولت‌های منطقه به دنبال اهدافی بر علیه کشور بودند و در این شرایط کشور، بهترین زمان برای انجام عملیات نظامی عراق علیه ایران بود. 
سردار مهدوی گفت: در این شرایط، استکبار به دنبال ساقط کردن انقلاب اسلامی بود، در همین راستا همه امکانات را در اختیار صدام قرار داده و هر اقدامی را انجام دادند تا این انقلاب و کشور را به زمین بزنند. وی افزود: برای اولین بار یک وجب از خاک کشور با هشت سال مقاومت و ایستادگی جوانان غیرتمند و غیور در مقابل مدرن‌ترین تجهیزات نظامی دنیا به دست دشمن نیافتاد.
وی به توضیح سنگرسازان بی سنگر پرداخت و تأکید کرد: با موشک باران شهرهای کشور و ناامنی‌هایی که در آن زمان کشور حاکم بود، حضرت امام فرمودند که بر ظرفیتهای داخلی تکیه نمایید. وی به اتحاد شرق و غرب آن زمان بر علیه ایران اشاره کرد و گفت: امروز در بالاترین جایگاه قرار گرفته‌ایم و همان کشورهای شرقی و غربی دستشان به سوی ما دراز است.
کشور امروز به همت بلند فرزندان ملت و عزیزانی که توسط اساتید به مراتب علمی رسیده و مخترع و مبتکر شده‌اند روی پای خود ایستاده ایم و در بسیاری از موارد جز کشورهای اول دنیا هستیم. در حوزه سازندگی نیز بعد از جنگ اقدامات موثری توسط همین عزیزان انجام شد.
ایشان در رابطه با علت نامگذاری این هفته به دفاع مقدس گفت: هیچکس جنگ را دوست ندارد اما زمانی که جنگ بر ما تحمیل شد ما ایستادیم و دفاع کردیم، برای همین مقدس است.
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) در ادامه بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) به ما آموخته‌اند که نگاه ما باید به خودمان و داخل کشور باشد، باید روی پای خودمان بایستیم و هرجا ما به این سمت حرکت کرده‌ایم موفق شده‌ایم.
وی افزود: امروز به همت بلند فرزندان این ملت، روی پای خود ایستاده‌ایم و در حوزه دفاعی و نظامی جزو برترین‌های دنیا هستیم؛ امروزه برد دفاعی ما به جایی رسیده است که ما برای منطقه امنیت آور هستیم.

اساتید می‌توانند خودباوری، روی پای خود ایستادن و امید را به جوانان امروز منتقل نمایند.
ایشان تأکید کرد: شما اساتید بزرگوار می‌توانید این خودباوری، روی پای خود ایستادن و امید را به جوانان کشور منتقل نمایند.
در این مراسم، دکتر علی زنگویی عضو هیأت علمی و پیشکسوت دفاع مقدس به بیان خاطره گویی از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی پرداخت.

همچنین در این مراسم از هفت نفر از همسران ایثارگران دانشگاه بیرجند نیز تجلیل به عمل آمد.

آخرین ویرایش۰۴ مهر ۱۴۰۲