مصاحبه با برگزیدگان بورسیه صنعتی (قسمت اول)

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۹ کد : ۲۷۴۳۲ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۶۴۸
آقای سیدکیان سیدحیدری یکی از برگزیدگان بورسیه صنعتی دانشگاه بیرجند است. او فارغ التحصیل رشته تجربی از دبیرستان علامه حلی ناحیه۲ کرمان(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک۶ بوده و هم اکنون در رشته مهندسی معدن مشغول به تحصیل می‌باشد. وی در سال ۱۴۰۱ در کنکور سراسری ریاضی رتبه ۲۰۰۰ را کسب و در رشته مهندسی دریا، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران (پلی تکنیک) پذیرفته و سه ترم را در این دانشگاه گذرانده است.
مصاحبه با برگزیدگان بورسیه صنعتی (قسمت اول)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند؛ اجرای طرح بورسیه صنعتی دانشجویان می‌تواند با جذب دانشجویان نخبه و مهارت‌آموزی آنان و افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت، یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش‌های پیشرفت کشور عزیزمان در عرصه‌های مختلف اقتصادی و علمی باشد. دانشگاه بیرجند به عنوان یک قطب اصلی در آموزش عالی  شرق کشور نیز در این زمینه گام های موثر و موفقی برداشته و از سال 1402 نسبت به جذب نخبگان در این زمینه اقدام نموده است. در این طرح که برای اولین‌بار در دانشگاه بیرجند اجرا می‌شود، دانشجویان علاوه بر تحصیل علم در قالب بورسیه صنعتی، در صنایع مختلف استان بکارگیری می شوند تا با افزایش روحیه امید، خودباوری و تلاش، زمینه افزایش کارآمدی هرچه بیشتر در صنعت واقتصاد کشور عزیزمان فراهم گردد.

در همین رابطه بر آن شدیم تا با گفتگویی صمیمانه با برگزیدگان دانشگاه بیرجند، زمینه آشنایی هرچه بیشتر با این طرح را فراهم آوریم 
آقای سیدکیان سیدحیدری یکی از این برگزیدگان است. او فارغ التحصیل رشته تجربی از دبیرستان علامه حلی ناحیه۲ کرمان(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک۶ بوده و هم اکنون در رشته مهندسی معدن مشغول به تحصیل می‌باشد. وی در سال ۱۴۰۱ در کنکور سراسری ریاضی رتبه ۲۰۰۰ را کسب و در رشته مهندسی دریا، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران (پلی تکنیک) پذیرفته و سه ترم را در این دانشگاه گذرانده است، او می گوید: بعد از قبولی در دانشگاه امیرکبیر و رشته مهندسی دریا به این نکته پی برده که علاقه زیادی به رشته مهندسی معدن دارد و پس از اطلاع از اجرای طرح بورسیه صنعتی، در سال ۱۴۰۲در کنکور سراسری رشته ریاضی مجددا شرکت کرده و در دانشگاه بیرجند در رشته مهندسی معدن طرح بورسیه صنعتی نخبگان پذیرفته شده است. در ادامه سوالاتی به شرح زیر از ایشان پرسیده شد که به آن می پردازیم.

- چه مراحلی را گذراندید تا موفق به اخذ بورسیه شدید؟
بورسیه صنعتی نخبگان امسال برای اولین بار به صورت کشوری به مرحله اجرا رسید و در ابتدا تعداد۳ برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت شدند که با مصاحبه و بررسی صلاحیت ها و قابلیت های فردی مختلف، واحدهای صنعتی از بین دعوت شدگان تعدادی را مورد پذیرش قرار دادند.

- مزایای بورسیه صنعتی چیست؟
به طور کلی مزایای این طرح را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد.
1- شناسایی، هدایت، توانمندسازی، جذب و نگهداشت سرمایه های انسانی مستعد و نخبه در واحدهای اقتصادی کشور
2- آموزش مهارت‌‏های لازم و مرتبط با نیازهای واحدهای اقتصادی، به استعدادهای برتر
3- ارتقای توانمندی‌های عملی و فنی استعدادهای برتر، از طریق ارتباط مستمر آنان با واحدهای اقتصادی
4- استفاده ازظرفیت‏‌های نخبگان برای ارتقاء کیفیت فعالیت های واحدهای اقتصادی

- توصیه شما به سایر افراد مستعد تحصیل و رتبه های برتر جهت تحصیل در دانشگاه بیرجند چیست؟
دانشگاه بیرجند که در مرکز استان خراسان جنوبی واقع گردیده، قطب علمی و قدیمی ترین دانشگاه شرق کشور است و از این جهت قابلیت تربیت و آموزش دانشجویان رشته های فنی و مهندسی به شکل موثر را داراست. توصیه ی من به رتبه های برتر کنکور سراسری و افراد مستعد تحصیل، این است که مطمئن باشند دانشگاه بیرجند می تواند در جهت رشد و شکوفایی دانش و مهارت آنها در رشته های فنی و مهندسی  تاثیر بسزایی داشته باشد، خصوصا چنانچه شرایط بورسیه صنعتی در سال های آتی فراهم گردد، با توجه به روند رو به رشد صنایع معدنی در این استان که به لحاظ مواد معدنی  بسیار غنی و کم نظیرمی باشد، می‌تواند نیازها و انتظارات داوطلبان علم وتحصیل را براحتی برآورده کند، بنابراین شرکت کنندگان در کنکورسراسری، بدون شک با انتخاب دانشگاه بیرجند، تصمیمی صحیح و آگاهانه در جهت پیشرفت خود و آینده صنعت این استان و همچنین کشور عزیزمان  اتخاذ نموده اند.

-به نظر شما آینده تحصیل در ایران چگونه است؟
مقام معظم رهبری فرمودند:یکی از نهادهای مهم که می‌توانند در پیشرفت مادی و معنوی کشور به صورت واقعی اثر بگذراد، دانشگاه است چراکه دانشگاه مولد انسان‌های پیشرفت‌ساز است.
بنابراین دانشگاه نقش بسیار تعیین کننده ای در آینده کشور خواهد داشت و تضمین آینده ایران با سرمایه‌گذاری در رشته های نیازمحور میسرر می گردد که این موضوع با طرح های متفاوت از قبیل طرح بورسیه صنعتی نخبگان مرتفع گردیده است. بنابراین از نظر من آینده تحصیل در ایران بسیار روشن است.

چه پیشنهاداتی برای دانش آموزان ودانشجویان دارید که موجب شود با انگیزه، نشاط وامیدواری هرچه بیشتر به آینده، به تحصیل بپردازند؟
به نظر من راه حل اساسی برای حل مشکلات کشور بهره گیری از عناصر جوان، فعال و مومن است، چرا که آینده این کشور متعلق به جوانان است، اما همانطور که مقام معظم رهبری بیان نمودند، لازمه آن، باقی ماندن در صراط مستقیم و حرکت مستمر و خستگی ناپذیر است. لذا می بایست با آگاه سازی دانش آموزان و دانشجویان، زمینه ی  آشنایی هرچه بیشتر آنان را با فعالیت های موثر ومفید بوجود آورد تا با امید  وانگیزه بیشتر، بدنبال کسب علم و تحصیل باشند.

نگرانی ها و دغدغه هایی که احتمالا درحال حاضر و بطور کلی در مسیر تحصیل دارید یا خواهید داشت؟
از نگرانی ها و چالش های مسیر تحصیل می‌توان به چند مورد اشاره کرد، که با برنامه ریزی مناسب و منسجم می‌توان در رویارویی با این چالش ها، بصورت تاثیرگذار و مثبت عمل کنیم
1- انفعال و ناامیدی
2- دور بودن از مسائل کشور در ابعاد گوناگون
3- عدم مطالبه گری صحیح در موقعیت های پیش آمده
4- یادگیری بدون اندیشه ورزی

- چه نکاتی را می خواهید به مسئولین و یا اساتید دانشگاه انتقال دهید؟ و چه انتظاراتی از آنان دارید؟
در خواست من از اساتید و مسئولین محترم دانشگاه این است که حتی المقدور از طریق موارد پیشنهادی زیر، تلاش نمایند تا روابط میان دانشگاه و صنعت هرچه بیشتر افزایش یابد.
1- افزایش دروس عملی مرتبط با هر رشته و جایگزینی دروس متناسب با نیاز صنعت روز آن رشته
2- افزایش بازدیدهای موثر از واحدهای بزرگ صنعت
3 -افزایش قراردادهای دانشگاه و صنعت
4- افزایش تعامل دانشگاه در جهت حل مسائل موجود در صنایع مختلف
5- افزایش دوره های مهارت آموزی در واحد های صنعتی


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳