استاندار خراسان جنوبی در نشست هم‌اندیشی نقش آموزش عالی در سال جهش تولید با مشارکت مردم، مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از دانشگاه‌ها و اساتید جهت توسعه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۶ کد : ۲۷۳۲۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۹۱۱
نشست هم اندیشی مشترک اعضای شورا و هیأت رئیسه دانشگاه‌های استان با موضوع "نقش آموزش عالی در سال جهش تولید با مشارکت مردم" با حضور دکتر جواد قناعت؛ استاندار خراسان جنوبی، سید محمد رضا طالبی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و دکتر فهیمه زنگویی، سرپرست دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان استانداری، اعضای شورا و هیأت رئیسه دانشگاه‌های استان روز دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
ضرورت استفاده از دانشگاه‌ها و اساتید جهت توسعه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، جلسه هم‌اندیشی مشترک اعضای شورا و هیات رئیسه دانشگاه‌های استان با موضوع "نقش آموزش عالی در سال جهش تولید با مشارکت مردم" با حضور دکتر جواد قناعت؛ استاندار خراسان جنوبی، سید محمد رضا طالبی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و دکتر فهیمه زنگویی، سرپرست دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان استانداری، اعضای شورا و هیأت رئیسه دانشگاه‌های استان روز دوشنبه 20 فروردین 1403 در سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

استاد دانشگاه، امام فکری جامعه
استاندار خراسان جنوبی در این نشست با تأکید بر سخن رهبر معظم انقلاب "دانشجو موذن جامعه است" خاطرنشان کرد: با توجه این فرمایش مقام معظم رهبری و به تعبیری استاد دانشگاه، امام فکری جامعه یا امام جماعت فکری جامعه است. 
دکتر قناعت افزود: برای اینکه یک جامعه به رشد و پیشرفت برسد امام جامعه باید دارای افکار و اهداف پویا و جامع نگر باشد ،بنابراین ما نیازمند حرف و فکر جدید هستیم و باید از ظرفیت‌های کلان استان استفاده کنیم. ایشان به مشارکت پایین در حوزه‌های مختلف در استان اشاره کرد و گفت: این مشارکت کمرنگ می‌تواند به دلیل نبود زیرساخت، عدم اطلاعات کافی و به روز نبودن آن ،مسائل فرهنگی و... باشد. 
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه به سه وظیفه تربیت عالم، تولید علم و جهت دادن به تربیت عالم و علم اشاره فرموده‌اند گفت: ما در خصوص جهت دهی مشکل داریم و یکی از کارهای بسیار خوبی که در کشورهای غربی رخ می‌دهد جهت دهی است. 
دکتر قناعت سخت‌ترین کار و سخت‌ترین مدیریت را مدیریت جنگ دانست و گفت: ما جنگ را توانستیم با مبانی دینی و بومی‌سازی پیش ببریم و اقتدار کشور را حفظ کنیم اما در حوزه اقتصاد هنوز مشکلاتی داریم و باید بر روی آن کار کنیم. ایشان ادامه داد استان ما دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی چون معادن، ظرفیت مرز، جاذبه‌های گردشگری و شرکت‌های دانش بنیان است و انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و اساتید به ما در این راه کمک کنند تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نماییم.

استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی برای ارتقای وضعیت علمی دانشگاه‌ها
سید محمد رضا طالبی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی گزارشی از کمیسیون‌های دانشجویی که در سال ۱۴۰۲ برگزار شده است را ارائه کرد و گفت: موضوعاتی که بیشتر به آن پرداخته شده است شامل: کمبود فضاهای آموزشی و خوابگاه‌ها، مشکل ایاب و ذهاب دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها، برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسمات روز دانشجو، پیگیری و اجرای طرح‌های راهیان نور و راهیان پیشرفت، پیگیری برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با توجه به رویدادها و موضوعات روز، برنامه‌ریزی برای حضور حداکثری دانشجویان و کارکنان در انتخابات، فراهم ساختن شرایط حضور نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه، پیگیری امور عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها، پیگیری کمبود امکانات و زیرساخت‌ها در برخی دانشگاه‌ها و توجه به این امر در سفرهای رئیس جمهور، حضور افراد شاخص و برجسته در دانشگاه‌ها همچون سخنگوی دولت، تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و رصد و برنامه‌ریزی برای ارتقای وضعیت علمی دانشگاه‌ها و تدوین طرح‌های علمی و پژوهشی، جذب دانشجویان بین الملل، کمبود اقلام خوراکی در برخی دانشگاه‌ها و استفاده از اقلام تنظیم بازار، می‌باشد.
ایشان همچنین از همگرایی و همپوشانی که در بین دانشگاه‌های استان وجود دارد تقدیر و تشکر کردند.

گزارشی از مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه بیرجند در سال 1402
دکتر لامعی‌گیو رئیس دانشگاه بیرجند در نشست هم‌اندیشی نقش آموزش عالی در سال جهش تولید با مشارکت مردم از حمایت‌های استانداری محترم در تمامی عرصه‌ها قدردانی و گفت: در سال گذشته در دانشگاه بیرجند با همراهی اساتید، شاهد اتفاقات میمون و مبارکی بودیم. برای اولین بار در دانشگاه‌های استان، بورسیه صنعتی راه‌اندازی شد.
دکتر لامعی‌گیو افزود: علاوه بر سهمیه‌ای که هیئت امنا مشخص کرده بود در سایه رایزنی‌ها با وزیر علوم، ۱۹ سهمیه اضافی دریافت کردیم و دانشجویان در عرصه‌های مختلف علمی و جشنواره‌ها توفیقات علمی بسیاری به دست آوردند.
رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: در حوزه پژوهشی نیز برای اولین بار در تاریخ دانشگاه در سال ۱۴۰۲ ،۱۴ میلیارد تومان با دستگاه‌های داخل و خارج از دانشگاه قرارداد منعقد شده است.
ایشان بیان کرد: نشریات ما جایگاه خاص خود را در سطح دانشگاه‌ها و در حوزه بین‌الملل دارد و یکی از مجلات ما توانست نمایه بین‌المللی را به دست بیاورد.
وی در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان نیز افزود: قریب به ۷۰ شرکت با عناوین مختلف در دانشگاه مشغول فعالیت هستند که ۱۰ شرکت آن دانش بنیان می‌باشد. 
دکتر احمد لامعی گیو ادامه داد: در حوزه دانشجویی در همه مدیریت‌ها، دانشگاه بیرجند امسال توانست مقام شایسته برتر را کسب کند؛ در حوزه عمرانی در دانشگاه نیز، پروژه‌های عمرانی ناتمامی داریم که جا دارد از دکتر قناعت تشکر ویژه‌ای داشته باشیم که در خیلی از حوزه‌ها از جمله چمن دانشگاه و ساخت محوطه دانشکده ادبیات ما را یاری کردند. 
رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد :در حوزه برنامه و بودجه دانشگاه، تا سال ۱۴۰۰ در ردیف آخر قرار گرفته بودیم اما امروز با افتخار می‌گوییم که به ردیف اول صعود کرده‌ایم. 
دکتر لامعی‌گیو تاکید کرد: یکی از سیاست‌های راهبردی دانشگاه، بین‌المللی کردن دانشگاه است و امروز ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند و در سال آینده هم از ملیت‌های مختلف دانشگاه بیرجند پذیرش دانشجو خواهد داشت.

گزیده‌ای از نظرات اساتید و رؤسای دانشگاه‌های استان حاضر در جلسه
در ادامه این نشست ۱۲ نفر از رؤسای دانشگاه‌های استان، پیشکسوتان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به بیان توضیحاتی درباره دنشگاه‌ها، مشکلات و دغدغه‌ها پرداختند.
دکتر دستجردی معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ دانشجو و حدود ۴۵۰ عضو هیئت علمی دارد.وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های مختلف دستیاری، دندانپزشکی ، پزشکی و سایر حوزه‌ها به استان ارائه خدمت می‌کند؛ از کسب رتبه اول در آزمون‌های جامع علوم پایه کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: برترین رتبه‌های قبولی تخصص در سطح کشور از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است. 
دکتر ولی‌پور معاون دانشگاه فرهنگیان بیرجند بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان حدود ۳۲۰۰ دانشجو در دو پردیس خواهران و برادران در ۸ رشته کارشناسی دارد و با وجود تمام مشکلات و کمبودها ،دانشگاه فرهنگیان سالانه حدود ۵۰۰ معلم را روانه کلاس‌های درس می‌کند. ایشان از اقداماتی همچون تفاهم‌نامه با دانشگاه بیرجند برای ایجاد رشته‌های دوگانه و جذب دانشجوی بین الملل از سال آینده خبر داد .
دکتر یعقوب نژاد معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به دیدگاه‌های کارشناسی در سطح کشور گفت: هر شهروند جمهوری اسلامی ایران بتواند یک کسب و کار شخصی راه بیندازد و در توضیح این موضوع به ایجاد بنگاه‌های کوچک، کارآفرینان مستعد کشور و شناسایی بالقوه‌ها و سازوکاری فراتر از بسیج مردمی، مثلث دولت بخش خصوصی و تعاونی شکل بگیرد، فرمول‌های تولید به فرمول‌های ساده تبدیل شوند تا مردم بتوانند وارد موضوع‌های اقتصادی شوند، ترمیم و ارتقای اعتماد و سرمایه اجتماعی، اشاره کرد.
دکتر عزیزی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تفاوت واژه جهش با رشد اشاره کرد و گفت: جهش نیازمند نوآوری و نگاه جدید است اما رشد همان رویه گذشته است. دکتر عزیزی افزود: بنابراین یک بعد نوآوری در شعاری که مقام معظم رهبری برای امسال تعیین کرده‌اند وجود دارد که بحث تولید بعد اقتصادی آن و بحث مشارکت مردم بعد اجتماعی آن است و دانشگاه به عنوان یک نقش آفرین مهم در حوزه اجتماع است . 
دکتر شکیب رئیس دانشگاه بزرگمهر قائنات گفت :یکی از مهم‌ترین مراکزی که دانشجویان و اعضای هیئت علمی را به هم پیوند می‌دهد، مراکز نوآوری است که به دانشجویان اجازه می‌دهد ایده‌های خود را رشد بدهند. دکتر شکیب افزود: یکی از موارد مهم جذب نخبگان به عنوان اعضای هیئت علمی است که می‌توانند ایده‌های دانشجویی را راهبری کنند و نقش اساسی در امید آفرینی دانشجویان دارند. ایشان همچنین گفتند: در دانشگاه بزرگمهر قائنات در سال گذشته، ما بحث خشک کن خورشیدی زرشک و اقداماتی دیگر در بحث تصفیه آب را داشته‌ایم. 
مهندس مالکی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بیرجند گفت: دانشگاه فنی حرفه ای یک دانشگاه حرفه‌ای است و تخصص آن آموزش افرادی هستند که بتوانیم در حوزه‌های مختلف تحویل جامعه دهیم، این دانشگاه به خوبی این کار را انجام داده و ۵۴ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کارشده‌اند.
دکتر آتش روز رئیس دانشگاه علمی کاربردی بیرجند گفت: در بحث تولید و مشارکت مردم، دانشگاه نقش آفرین است و ما باید به سمت و سویی برویم که خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار در جامعه را کاهش دهیم. ایشان افزود: در دانشگاه علمی و کاربردی بحث مهارت و تربیت نیروی متخصص با ایجاد رشته‌های تخصصی که دانشجو بتواند بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شود را بسیار مورد توجه قرار داده‌ایم.
همچنین در حاشیه نشست هم‌اندیشی، استاندار خراسان جنوبی و حاضران در این نشست با حضور در مسجد امام جعفرصادق (ع) به مقام شامخ شهید گمنام دانشگاه بیرجند ادای احترام کردند.
پایان بخش این مراسم ضیافت افطاری در محل سلف سرویس مرکزی دانشگاه بیرجند بود.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳