در مصاحبه با مدیر تربیت بدنی و فوق برنامه مطرح شد:

کسب عنوان دانشگاه برتر در حوزه مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی سال ۱۴۰۱

۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۰ کد : ۲۷۲۴۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۹۱۱
دکتر علی ثقه الاسلامی، مدیر تربیت بدنی و فوق برنامه پس از کسب عنوان برتر دانشگاه بیرجند در  حوزه مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی در مصاحبه‌ اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه به اهم فعالیتهای این مدیریت و مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی پرداخت. 
کسب عنوان دانشگاه برتر در حوزه مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی سال ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر ثقه الاسلامی با اشاره به اینکه دو محور اساسی فعالیت ورزشی و فوق برنامه کارکنان و همچنین فعالیت‌های ورزشی دانشجویی، مهمترین محورهای فعالیت این واحد را تشکیل می‌دهند، گفت: در هردوی این محورها، بخش عمده فعالیتهای تربیت بدنی، در دو گروه ورزشهای همگانی و ورزشهای قهرمانی خلاصه می شود که در بخش ورزشهای همگانی علاوه بر فعالیت های فوق برنامه وکلاسهای آموزشی یک سری برنامه‌های تفریحی نیز اجرا می‌شود که بسیار مورد علاقه کارکنان و دانشجویان است. وی با اشاره به اینکه برنامه‌های گوناگون ورزشی به مناسبت‌های مختلف در دستور کار این واحد قرار دارد، گفت: مسابقات قهرمانی نیز بر اساس تقویم اجرایی در سطح استان، منطقه و کشور در قالب‌های مختلف بر اساس پتانسیل و امکانات موجود برنامه‌ریزی و اجرایی می‌گردد که مهمترین آنها المپیادهای همگانی، قهرمانی، بین المللی وایثارگران است و در آینده نزدیک المپیادهای ساحلی نیز به این جمع افزوده خواهند شد.
مدیر تربیت بدنی در پاسخ به این سوال که چه نتایجی اخیراً بدست آورده‌اید گفت: در تابستان  سال جاری در مسابقات گوناگونی شرکت کردیم و در برخی از رشته‌ها موفق شدیم مقام‌های در خوری کسب نماییم، همچنین درمسابقاتی که قرار است در تابستان 1403برگزار گردد با تلاش و پشتکار ورزشکاران دانشجو، هم در بخش پسران و هم در بخش دختران، موفق به کسب سهیه شده‌ایم که امیدوارم نتایج خوبی بدست آوریم.
وی در ادامه با اشاره به بخش بسیار مهم و حائز اهمیت مشاوره و سنجش تندرستی ورزشکاران، خصوصا دانشجویان گفت: هرسال دانشجویان ورودی به دانشگاه بررسی کامل می‌شوند تا چنانچه خدای ناکرده دچار عارضه یا ناهنجاری جسمی خاصی باشند، مشخص گردیده و برنامه های لازم برای رفع آن به آنان اعلام گردد.
دکتر ثقه الاسلامی در خصوص برنامه‌های آینده نیز با توجه به اهمیت سلامت ورزشکاران گفت: در آینده بگونه‌ای برنامه ریزی خواهیم کرد که مشاوره‌های تندرستی انجام شده قابلیت تجزیه وتحلیل داشته باشند از این رو، مقرر است، در سال 1403-1404 انشاا.. تمامی ورودی‌ها در یک برنامه جامع، مورد پایش تندرستی قرار گیرند تا بتوانیم بر اساس نتایج حاصل از آن، ضمن احصاء برخی عوارض و ناهنجاریهای جسمی احتمالی، همزمان با تجزیه و تحلیل علمی، برنامه ریزی مناسب و دقیق تری را در این خصوص در دستور کار قرار دهیم.
وی در خصوص کسب عنوان برتر دانشگاه بیرجند نیز گفت: در سال 1401 مرکز مشاوره وتندرستی دانشگاه بیرجند با تلاش و همت همکارانمان به عنوان مرکز برتر در سطح دانشگاه‌های کشور معرفی شد. لازم است، بدانیم در فرایند تندرستی، حداقل میانگین زمان لازم برای هر دانشجویی که وارد این چرخه می گردد یکساعت است که در این فاصله، تست های مختلفی منجمله تشخیص ناهنجاریها و اختلالات ستون فقرات، اندام تحتانی، مشکلات ترکیب بدنی و... انجام می پذیرد که پس از تشخیص، بلافاصه این اختلالات در سامانه ای که به همین منظور طراحی شده ثبت می گردد، هدف ما این است و معتقدیم که هرچه سریعتر این ناهنجاریها را بتوان تشخیص داد، درادامه روند زندگی و سلامت دانشجویان و پیگیری امور درمانی انان بسیار موثر خواهد بود. البته توضیح این نکته ضروری است که تمام این مراحل با مشارکت و نظرموافق دانشجویان عزیز صورت می پذیرد. بدون شک این فرایند، با توجه به تعداد دانشجویان و بر اساس زمان پیش بینی شده برای هرنفر، طبیعتاً زمانبر و طولانی خواهد بود که در صورت وجود نیروی انسانی تخصصی کافی در هردو بخش دختران وپسران ، قطعا نتایج سازنده ای در این خصوص خواهیم داشت.
وی گفت: در ارزیابی‌های  اخیر، دانشگاه بیرجند توانست حدود 800 دانشجو را در این فرایند مورد پایش قرار داده و نتایج را به موقع در سامانه مذکور ثبت نماید. از این رو به عنوان یکی از دانشگاههای فعال در تندرستی دانشجویان در قیاس با سایر دانشگاههای کشور، دارای فعالیت چشمگیری در این برنامه تشخیص داده شد. بیان این نکته ضروری است که اجرای اینگونه برنامه ها قطعا نیاز به مشارکت و جلب نظر دانشجویان دارد که کار آسانی نیست ولیکن با روشنگری و اطلاع رسانی صحیح همکارانمان با استقبال خوبی از سمت دانشجویان روبرو شده ایم.
در پایان دکتر ثقه الاسلامی، کمبود نیروی انسانی متخصص در دو بخش دختران و پسران، کمبود تجهیزات بروز در حوزه مشاوره و تندرستی، کمبود فضاهای ورزشی در خوابگاهها مخصوصا خوابگاه‌های دختران و کمبود تجهیزات و اماکن ورزشی جدید را از مهمترین چالشها و کمبودهای این واحد دانست و تأکید کرد با توجه به گرایش روز افزون دختران به سمت ورزش، خصوصاً بعد از کرونا، این یک فرصت است که خوابگاه‌های آنان نیز مجهز به بخشهای ورزشی گردد، همچنین با توجه  به اینکه یکی از المپیادهای سال آینده المپیاد ورزشی دیجیتال یا فناوری است، قطعا نیاز به امکانات و تجهیزات مرتبط، بسیارضروری است که امیدواریم بخشی از اعتبارات به آن اختصاص یابد.

آخرین ویرایش۲۶ اسفند ۱۴۰۲