در مصاحبه با مشاور و ناظر فضای سبز دانشگاه اعلام شد:

برنامه‌های اجرا شده و در دست اقدام در فضای سبز دانشگاه

۲۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۱ کد : ۲۷۲۳۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۹۷۴
مهندس صفایی، مشاور و ناظر فضای سبز دانشگاه در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی واطلاع‌رسانی دانشگاه به اقدامات اجرا شده شش ماهه گذشته و در دست اقدام در مجموعه فضای سبز دانشگاه اشاره کرد.
برنامه‌های اجرا شده و در دست اقدام در فضای سبز دانشگاه

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مهندس صفایی، مشاور و ناظر فضای سبز دانشگاه با اعلام اینکه  تیم فضای سبز دانشگاه شامل کمیته منظر، هسته مشاوره و پرسنل است، گفت: در بررسی وضعیت فضای سبز دانشگاه طی بازدیدهای میدانی و کمک گرفتن از کمیته منظر، آسیب‌هایی شناسایی شد و ما در تلاش هستیم به سمت و سویی برویم که مضرات و آسیب‌هایی که وجود دارد را به حداقل برسانیم. 
مهندس صفایی افزود: از جنبه‌های مختلف، کار بررسی شد و ضعف‌هایی در زمینه گیاهان موجود در فضای سبز وجود داشت و لازم بود تا گام‌های جدی‌تری در بخش تهیه گیاهان برداشته شود و با توجه به مشکلاتی که در بخش تهیه وجود دارد از جمله عدم دسترسی به یک بازار مطمئن و عدم دسترسی به گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه، ما به تولید گل‌ها و گیاهان زینتی ورود پیدا کردیم. 
وی ادامه داد: با توجه به تولیدات صورت گرفته به نظر می‌رسد که امسال بتوانیم حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد فضای سبز دانشگاه را در بخش گل‌ها و گیاهان زینتی پوشش دهیم. در بخش تنوع و دانش کاشت نیز در نظر است که اقدامات لازم انجام شود.
ایشان بیان کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی که مورد توجه قرار گرفت، لزوم کارهای جدید و مدرن برای تغییر سیمای منظر و فضای سبز دانشگاه است و در این رابطه اقداماتی در زمینه خشک منظرسازی یا زری اسکیپ صورت گرفت.
صفایی در ادامه گفت: کارهای اصلاحی نیز از دیگر بخش‌های اجرایی بود. در مقوله هدر رفت آب نیز اقداماتی برای کنترل و کاهش آن همچون آبیاری قطره‌ای و آبیاری تحت فشار صورت گرفت که آخرین نمونه‌ی اجرا شده در روز درختکاری به بهره‌برداری رسید. در سال جاری تمامی درختکاری انجام شده محوطه دانشگاه براساس آبیاری تحت فشار و صرفه‌جویی بوده است.
وی با تأکید بر اینکه اجرای کارها به صورت اصولی و علمی همیشه مدنظر بوده است به فرایند درختکاری انجام شده در دانشگاه اشاره کرد و گفت: انتخاب محل، گودبرداری، تعویض خاک، خرید خاک مناسب و آزمایش شده و کاشت گیاهان بومی در پردیس دانشگاه از دیگر اقدامات انجام شده است.
ایشان به گام‌های موثر اتفاق افتاده در این ۶ ماه از جمله کار ترمیمی در بلوار اصلی دانشگاه و کار اجرایی در محدوده امور دانشجویان و معاونت فرهنگی اشاره کرد و گفت: این کارها در نتیجه انسجام و برنامه‌ریزی صورت گرفته است. 
صفایی به برنامه‌های آینده و پیش رو همچون کاشت گل‌های فصلی از ۲۲ اسفند تا ۲۰ فروردین ، برنامه‌های تغذیه‌ای در خصوص چمن‌ها و گیاهان، اجرای برنامه‌های روتین فضای سبز از فروردین ماه جهت نگهداری فضای سبز و آبیاری و کوددهی، سم پاشی زمستانه جهت مبارزه با آفات و برنامه‌های آموزشی پرسنل اشاره کرد. وی به تولیدات بسیار زیاد دانشگاه در بخش گیاهان زینتی اشاره کرد و گفت: بیش از 2 برابر سالهای گذشته گل و گیاهان زینتی تولید شده است.
انسجام فکری و همراهی در بخش‌های مختلف دانشگاه 
ایشان مهم‌ترین موفقیت را انسجام فکری و همراهی در بخش‌های مختلف دانشگاه و حمایت کلان ریاست محترم دانشگاه و مشاوره‌های فنی کمیته منظر و انسجام اجرایی بین پرسنل دانست و مهم‌ترین موانع را بحث‌های اقلیمی، منابع آبی، کمبود نیروی انسانی، عدم طرح جامع فضای سبز و نبود مسئول فضای سبز در دانشگاه برشمرد. وی مهمترین مانع فضای سبز را مباحث اقلیمی و افزایش گرمای زیاد منطقه در سی سال گذشته  نامید و گفت: گیاهان لوکس در این منطقه قابل باروری نیست و باید با توجه به مشکلات و محدودیتهای اقلیمی  انتظارات را پایین تر آورده و با ورود گونه های مقاوم و جدید جاذبه را در مجموعه فضای سبز ایجاد نماییم. همچنین با توجه به گستردگی فضای سبز دانشگاه جایگاه یک مسئول فضای سبز در چارت سازمانی دانشگاه خالی است و بایستی نیروهای فضای سبز حداقل 50 درصد افزایش یابد و از دیگر محدودیتها نیز کمبود منابع آبی و ایجاد برنامه جامع برای جلوگیری از اعمال سلیقه و پراکنده کاری است.
وی در رابطه با مشارکت و تعامل نیز گفت : در بخش‌های تئوری و فنی ، تخصصی و آزمایشگاهی دانشگاه می‌تواند مشاوره بدهد و مشارکت نماید و خدمات نیز دریافت کند؛ در بخش‌های ماشین آلات و تهیه نهاده‌ها نیز تعاملات با دیگر دستگاه‌ها می‌تواند شکل بگیرد.
مهندس صفایی در پاسخ به سوالی درباره نقش دانشگاه در ترویج فضای سبز، بیان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کلاسهای آموزشی پرورش گیاهان آپارتمانی، دوره های باغداری، کاشت و پرورش گیاهان زینتی می تواند در ترویج این مهم و افزایش انگیزه برای ورود به شغل، اثرگذار باشد.
صفایی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند بهترین فضای سبز را دارد افزود : ما می‌توانیم این تفکر و خط کاری را به دیگران انتقال بدهیم تا منابع منطقه و این اقلیم حفظ شود.

آخرین ویرایش۲۴ اسفند ۱۴۰۲