در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

نشست هیأت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی استان خراسان جنوبی

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۴ کد : ۲۷۱۷۲ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۰۵۴
نشست هیأت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی استان خراسان جنوبی روز شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ با اعطای احکام اعضای این هیأت در دانشگاه بیرجند، برگزار شد.
نشست هیأت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی استان خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در جلسه هیأت اندیشه‌ورز، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند و رئیس هیأت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی استان خراسان جنوبی، گفت: وقتی که به اندیشه‌های گران سنگ رهبر انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب می‌اندیشیم در می‌یابیم که بیانیه گام دوم انقلاب در سه واژه امید، جوان، پژوهش و فناوری خلاصه می‌شود . 
دکتر لامعی افزود: رهبر معظم انقلاب در بند ۲۹ این بیانیه که به حوزه علم و پژوهش اختصاص دارد، می‌فرمایند: دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است و روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود توانست ثروت، نفوذ و قدرت ۲۰۰ ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم‌، اختیار سیاست و اقتصاد آنان را به دست آورد ؛ ما به سوء استفاده از دانش مانند آنچه که غرب دارد توصیه نمی‌کنیم اما به نیازهای کشور و جوشاندن چشمه‌های دانش در میانه خود اصرار می‌ورزیم . 
ایشان اظهار کرد: ما امیدواریم این نشست زمینه تعامل و همکاری بیشتر بین استان‌ها و مرکز را فراهم نماید.
همچنین دکتر سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که، این شورا قرارگاه حکمرانی فرهنگ و دانش کشور است.
دکتر سلیمی که بصورت ویدئو کنفرانسی در این نشست حضور داشت، افزود: طبق نظریه پیشرفت انقلاب اسلامی در بین حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و سیاست آن چیزی که پایه و مبناست فرهنگ است . 
وی ادامه داد: انقلاب ما انقلابی فرهنگی است و در نظام فرهنگی کشور ما دانشگاه‌ها نقشی کلیدی و اساسی دارند، به طوری که حضرت امام خمینی(ره) این نکته را تأکید کردند که اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نیز اصلاح می‌شود، بر همین اساس از اولین نهادهایی که بعد از پیروزی انقلاب تأسیس شد، ستاد انقلاب فرهنگی بود برای اینکه دانشگاه به مسیر اصلی خود بازگردد و دانشگاه در خدمت منافع ملی و مصالح امت قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: در خرداد ماه سال ۱۳۵۹ ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت، این ستاد ۴ سال به فعالیت خود ادامه داد تا در نهایت در ۱۹ آذر سال ۱۳۶۳ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقا پیدا کرد. 
دکتر سلیمی بیان کرد: در حوزه علم و فناوری سندی که بالا دست ما قرار دارد نقشه جامعه علمی کشور است و این نقشه به تعبیری زمین بازی در حوزه علم و فناوری کشور را ترسیم کرده است و یک مدل حکمرانی علم و فناوری است. 
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علم و پژوهش یک مسئله‌ی کلیدی، بنیادی و محوری است به گونه‌ای که اولین توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، حوزه علم و پژوهش است؛ فلسفه علمی که دارند، علمی است که در مرزهای دانش حرکت کند مسائل ملی ما را حل کند و اقتدار و مرجعیت ما را در سایر حوزه‌ها رقم بزند. 
دکتر سلیمی به این مسئله پرداخت که باید تحولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آید و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، ما تحول را هم در وظایف و هم در مأموریت و هم در ساختار و ترکیب نیازمندیم.
وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب حضرت آقا فهرستی مفصل از فرصت‌های مالی کشور را برمی‌شمارند و می‌فرمایند: ایران از لحاظ ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اول جهان قرار دارد. 
ایشان همچنین به چند وظیفه هیأت اندیشه ورز از جمله احصاء نظام مسائل علم و فناوری، برش استانی نقشه جامع علمی کشور، کمک در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور ، کمک به رصد و پایش مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد. 
در ادامه، دکتر محمدرضا میری، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دارای جایگاه ویژه‌ای است و فرصت‌های بکر زیادی دارد، دانشگاه آن به قدمت انقلاب است و نیک اندیشان و دانشمندان بسیاری از این منطقه برخاسته‌اند. 
دکتر میری افزود: ما نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و از طرفی از عدالت مناسبی بین مناطق کشور برخوردار نیستیم در نتیجه این امکانات بکر باقی مانده است و از آنجایی که زیرساخت متناسب با ظرفیت ایجاد نشده است، فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل ارائه نیستند.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: کار جمعی کاری بدون خطا، پربرکت و ارزشمند می‌باشد لذا در این هیأت‌های اندیشه ورز از کسانی که فکر می‌کنیم می‌توانند هر فکری کنند دعوت به عمل آید تا از فکر آنان استفاده شود.
در ادامه احکام اعضای هیأت اندیشه‌ورز تقدیم شد. براین اساس دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند به عنوان رئیس هیأت، دکتر موسوی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند به عنوان نایب رئیس هیأت، دکتر حسینی واشان، معاون دانشگاه بیرجند به عنوان دبیرهیأت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی استان معرفی شدند.
سایر اعضای حقوقی این هیأت شامل؛ دکتر شبانی، رئیس دانشگاه پیام نور، دکتر عزیزی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، دکتر اکبری مطلق، رئیس دانشگاه فرهنگیان ، دکتر آتش روز، رئیس دانشگاه علمی کاربردی، مهندس مالکی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دکتر شکیب، رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات، دکتر رضاپور، رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند، دکتر مجیدی، رئیس پارک علم و فناوری، دکتر ایزدخواه، رئیس بنیاد نخبگان، حجت الاسلام والمسلمین جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، دکتر سید کاشی، رئیس جهاد دانشگاهی بودند.
همچنین، دکتر میری، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی، دکتر بهدانی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، دکتر پاسبان، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و دکتر یعقوبی نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند اعضای حقیقی هیأت اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی استان خراسان جنوبی هستند.

آخرین ویرایش۱۹ اسفند ۱۴۰۲