معرفی طرح دانشگاه بیرجند به عنوان طرح صنعتی برگزیده همکاری با جامعه و صنعت

۰۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۴ کد : ۲۷۰۷۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۸۹۷
طرح روش‌های تشخیص سریع در محل برای آلودگی‌های فلزات سنگین و سموم پروتئینی (امکان‌سنجی و تهیه نمونه اولیه) به عنوان طرح صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در همکاری با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.
معرفی طرح دانشگاه بیرجند به عنوان طرح صنعتی برگزیده همکاری با جامعه و صنعت

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند؛ طرح روش‌های تشخیص سریع در محل برای آلودگی‌های فلزات سنگین و سموم پروتئینی (امکان‌سنجی و تهیه نمونه اولیه) به عنوان طرح صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در همکاری با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۲ معرفی شد. کارفرما طرح اندیشکده ارزش و مجری دکتر علی زراعتکارمقدم عضو هیات علمی گروه شیمی می‌باشد که با همکاری دکتر فاطمه دیمه، معصومه واله، ناصر ابراهیم‌آبادی و الهه عربی (دانشجویان دکتری آزمایشگاه تحقیقاتی شیمی تجزیه دانشگاه بیرجند) ارائه شد.
با توجه به ضرورت امنیت غذایی، هدف پیشگیری و یا به حداقل رساندن یک آلودگی است که اگرچه گاهی نتواند به طور کامل محقق شود ولی اولین خط دفاعی است، از این رو نوآوری در روش‌های تشخیصی برای عوامل بیولوژیکی و شیمیایی امروزه در حال توسعه است. در این میان روش‌های تشخیص سریع با تهیه کیت‌های شناسایی مخصوصاً کیت‌های شناسایی کاغذی به دلیل سادگی، ارزان و سریع بودن، حمل و نقل آسان و غیره در اولویت قرار دارند، لذا در این طرح، با بررسی مقالات، پتنت‌ها و متون علمی مرتبط، روش‌ها و فرمولاسیون مربوط به کیت‌های شناسایی انواع فلزات سنگین متداولی که از درجه اهمیت بالایی برخوردارند مورد مطالعه و فرمولاسیون قرار گرفت و در مرحله بعدی آزمایشات تشخیصی اولیه برای 7 نوع فلز سنگین (کروم، آرسنیک، جیوه، کادمیم، تالیوم، کبالت و سرب) و آنیون سیانید طبق نظر شرکت کارفرما انتخاب و سپس کیت‌های محلول و کیت‌های کاغذی جهت شناسایی سریع آن‌ها تهیه شد.
از دستاوردهای این طرح میتوان به دستیابی به کیت‌های محلول برای تشخیص فلزات کروم، آرسنیک، جیوه، تالیوم، کادمیم، کبالت و سرب در نمونه‌های آبی و آشامیدنی، دستیابی به دانش کیت کاغذی برای تشخیص سیانید در نمونه‌های محلول و جامد و دستیابی به دانش کیت کاغذی برای تشخیص کرومات در نمونه‌های آبی اشاره کرد.
روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند ضمن عرض تبریک، از خداوند متعال برای این همکار گرانمایه و تیم تحقیقاتی شان آرزوی توفیق روز افزون و تداوم موفقیت‌ها را خواستار است.

آخرین ویرایش۰۳ اسفند ۱۴۰۲